Probeer samen met je kind te achterhalen welke kleine stappen jouw kind moet nemen om minder verlegen te worden. Dit is voor elk kind anders en goed om samen te bespreken. Op welke momenten voelt je kind zich verlegen? Zijn er bijvoorbeeld situaties op school waar je kind zich ongemakkelijk voelt? Wat gebeurt er dan precies? Wat heeft je kind op dat moment nodig om zich wel prettig te voelen? Wanneer voelt je kind zich iets minder verlegen? Wat maakt dat je kind dat zo ervaart? Probeer vragen te stellen aan je kind. Je kind wordt op die manier uitgedaagd om zelf na te denken over een oplossing. Mocht je kind vragen om jouw mening dan is dat zeker de moeite waard om die te geven. Al zal je kind zijn eigen bedachte oplossing sneller uitvoeren dus blijf vooral die vragen stellen (Gordon, 2010).
Inhoudsopgave
ToggleMinder verlegen worden door belangstelling te tonen
Verlegen jongeren kunnen vaak erg goed luisteren. De jongeren die ik spreek leer ik vaak om nog beter te luisteren. Door te luisteren kunnen jongeren namelijk ook deelnemen aan een gesprek. Veel jongeren begrijpen dan niet precies wat ik bedoel: ‘Want als je luistert dan zeg je toch niks?!’. Het leuke is dat wanneer je goed luistert je juist wel wat zegt. Het is zelfs een goede manier om minder verlegen te worden! Actief luisteren betekent dat jongeren open vragen stellen aan een vriend of vriendin. Open vragen beginnen met: wie, wat, waar, waarom en hoe. Het leuke aan een open vraag is dat deze vraag niet met ja of nee te beantwoorden is.
Heeft je puber last van verlegenheid?
De ‘Boost je sociale vaardigheden gids’ kan je puber helpen! In de gids leert je puber hoe hij of zij:
- Op iemand af kan stappen
- Met iemand een praatje kan maken
- Een gesprek gaande kan houden
- Vriendschappen aan kan gaan en kan onderhouden
Open en gesloten vragen
Test het maar eens: ‘Wat vind je leuk om te doen?’ of ‘Vind je het leuk om te sporten?’. Op de eerste vraag kan een vriendin uitgebreid antwoord geven: ‘Ik vind het leuk om te shoppen of te voetballen en ik doe dat elke week wel een keertje. De laatste vraag is een gesloten vraag en is te beantwoorden met ja of nee. Op die manier eindigt een gesprek ook erg snel. Ik leer deze jongeren om een gesprek op gang te houden door open vragen te stellen maar ook vooral door te vragen.
Word minder verlegen door initiatief te tonen
Verlegen jongeren kunnen zich afwachtend en geremd opstellen. Andere jongeren nemen daardoor sneller de leiding om te bepalen en te beslissen wat er gaat gebeuren. Dit patroon kan in kleine stappen doorbroken worden door verlegen jongeren hier bewust van te laten worden. Het helpt wanneer deze jongeren leren om meer initiatief te nemen bijvoorbeeld:
- iemand uitnodigen van school
- iemand opbellen om te vragen hoe het gaat
- belangstelling tonen in een vriend/ vriendin: hoe ging het vorige week met je toets?
- iemand uitnodigen om samen in het weekend te gaan winkelen, sporten etc.
- voorstellen om bij een familielid op bezoek te gaan
- leuke gebeurtenissen onthouden en navertellen aan een familielid of een klasgenoot op school (zoals dat je een gave film hebt gezien of een super lekker recept hebt uitgeprobeerd)
Soms is er meer nodig
Jongeren die last hebben van verlegenheid kunnen veel hebben aan individuele coaching of het volgen van een groepstraining. Tijdens de weerbaarheidstrainingen wordt er veel gedeeld en geoefend en kunnen patronen echt doorbroken worden. Vaak is dit het extra zetje wat jongeren nodig hebben om weer meer zelfvertrouwen te ervaren in hun leven!
Misschien is dit ook nog interessant om te lezen:
- Mijn kind heeft geen vrienden. Wat kan ik doen?
- Hoe onderhoud je vriendschappen?
- Mijn kind is onzeker. Wat kan ik doen?
Literatuur
Gordon, T. (2010). Luisteren naar kinderen. De methode voor overleg in het gezin. Kosmos Uitgevers