Verlegenheid verbergen?

Verlegenheid verbergen is dat een goed idee?

Verlegenheid verbergen, een goed idee?

Jongeren hebben veel te maken met sociale situaties op school. Het ene uur hebben ze les in Aardrijkskunde en het andere uur les in Frans. Samenwerken is belangrijk en je mening geven wordt erg gewaardeerd door docenten. Vrienden en vriendinnen kunnen elkaar helpen en bieden sociale steun om de schooltijd goed door te komen. Jongeren die een paar loyale vrienden om zich heen hebben voelen zich prettiger en zelfverzekerder dan jongeren die deze vrienden niet hebben. Verlegenheid komt vooral voor bij jongeren die een aantal negatieve ervaringen achter de rug hebben. Deze jongeren zoeken aansluiting bij de groep maar kunnen door hun verlegen gedrag ‘onzeker’ overkomen (Feldman, 2009). Het verbergen van verlegenheid lijkt dan een aantrekkelijke oplossing.

Fake it, till you make it

‘Fake it, till you make it’ is een bekende uitspraak en kan tijdelijk helpen om verlegenheid verbergen. Deze uitspraak suggereert dat het helpt om je zelfverzekerd voor te doen ondanks dat je dat van binnen niet bent. Wanneer jongeren een beetje verlegen zijn dan is het verbergen van verlegenheid een goede manier. Deze jongeren kunnen zichzelf innerlijk motiveren om initiatief te nemen in sociale situaties. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘hoi, hoe gaat het?’ tegen een klasgenoot op het moment dat ze dat eigenlijk niet durven. Door de positieve ervaringen die ze opdoen krijgen ze meer zelfvertrouwen. Jongeren ontwikkelen zich het meest op sociaal vlak door het ervaren van succesvolle momenten. Daarentegen is er wel meer hulp nodig wanneer verlegenheid een te sterke rol speelt. Verlegenheid moet je kind immers niet te sterk weerhouden in het sluiten van vriendschappen.

Wanneer verlegenheid verbergen niet de oplossing is

Verlegenheid verbergen kan voor erg verlegen jongeren averechts werken. Andere jongeren prikken vaak door het ‘onnatuurlijke zelfverzekerde gedrag’ van je kind heen. Het is ook sterk afhankelijk van hoe ‘sociaal veilig’ de groep is (Feldman, 2009). Mogen de jongeren sociaal experimenteren of worden ze meteen uitgelachen wanneer ze iets raars zeggen? Het is goed om kritisch naar de contacten van je kind te kijken en naar goede oplossingen te zoeken die aanslaan bij je kind. 

Misschien is dit ook interessant om te lezen:


Literatuur

Feldman, R. S. (2009). Ontwikkelingspychologie. Pearson Education Benelux

Angela Reijnhoudt

Binnen Jong Assertief help ik jongeren van 12 t/m 25 jaar die last hebben van onzekerheid of verlegenheid, zodat ze weer lekker in hun vel gaan zitten en waardevolle vriendschappen kunnen sluiten! De afgelopen jaren heb ik veel jongeren online kunnen helpen door heel Nederland. Heb je liever een groepstraining? Dat kan ook! Ik geef kleinschalige persoonlijke groepstrainingen in Leiden.

Over mij

Binnen Jong Assertief help ik jongeren van 12 t/m 25 jaar die last hebben van verlegenheid of sociale angst, zodat ze weer lekker in hun vel gaan zitten en waardevolle vriendschappen kunnen sluiten! De afgelopen jaren heb ik al veel jongeren online kunnen helpen door heel Nederland. Heb je liever een groepstraining? Dat kan ook! Ik geef kleinschalige persoonlijke groepstrainingen in Leiden.

Tip: Boost je sociale vaardigheden - gids! Je kind leert:

Recente artikelen