“Mijn vakantie is verziekt wanneer ik geen wifi heb, mam!!” zegt je puber wanneer je het over een smartphone vrije challenge hebt. Je ziet het zelf al helemaal voor je: eindelijk weer echt tijd voor elkaar! Gezellig samen bordspellen spelen en sporten net zoals vroeger. Eindelijk weer eens goede gesprekken met elkaar! Veel beter dan al dat eindeloze getuur naar zo’n schermpje. Je puber is er alleen niet voor te porren en zij is zelfs bang dat zij heel veel dingen gaat missen. Zij moet natuurlijk wel op de hoogte blijven van alle vakantieavonturen van haar vrienden. Dat je puber niet staat te juichen bij het idee om mee te doen aan een smartphone vrije challenge begrijp je. Maar ergens baart het je al een lange tijd zorgen dat zij zoveel met haar telefoon bezig is. Je hebt al bij andere ouders gecheckt hoe ze met het telefoongebruik omgaan van hun puber. Al merk je dat merendeel van de ouders zitten te worstelen en hun puber verdenken van een smartphone verslaving. Je vraagt je af of je misschien strenger zou moeten worden.
Inhoudsopgave
ToggleSmartphone verslaving speelt onder jongeren
Als we de media moeten geloven kunnen we er maar beter niet ‘te licht’ over denken. Zo zijn er laatst heel wat nieuwsberichten geweest die waarschuwen voor het effect van de smartphone op de ontwikkeling van jongeren. Jongeren die tussen 1995 en 2012 zijn geboren worden ook wel de generatie iGen genoemd. Deze generatie schijnt volgens hoogleraar Jean Twenge minder tijd door te brengen met vrienden wat sneller leidt tot sociale uitsluiting en eenzaamheid. Daarnaast schijnt deze generatie minder te slapen, minder te daten en later te beginnen met seks. Met tot gevolg dat er een stijging te zien is in burn-out, depressies, toegenomen zelfmoorden en verschillende psychische stoornissen onder jongeren.
Heeft je puber last van verlegenheid?
De ‘Boost je sociale vaardigheden gids’ kan je puber helpen! In de gids leert je puber hoe hij of zij:
- Op iemand af kan stappen
- Met iemand een praatje kan maken
- Een gesprek gaande kan houden
- Vriendschappen aan kan gaan en kan onderhouden
Positieve effecten van de smartphone
Als we deze hoogleraar moeten geloven zijn we nu een generatie ongelukkige pubers aan het opvoeden. Gelukkig zijn er ook heel wat onderzoeken die het tegendeel hebben bewezen en ook veel positieve effecten van de smartphone hebben gemeten. Patti Valkenburg is hoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam. Ze bevestigt dat ze nog geen wetenschappelijk bewijs heeft gevonden dat smartphones pubers echt depressiever, minder sociaal en ongelukkiger kunnen maken. Integendeel, het zelfvertrouwen van jongeren schijnt te groeien wanneer ze positieve feedback krijgen op hun geposte foto’s en berichten. Ook schijnen de vriendschappen op school te verbeteren wanneer jongeren via hun smartphone communiceren. Op het moment dat er een bericht getypt wordt naar een vriend verlaagd dit de sociale drempel. Intiemere zaken durven jongeren sneller online te delen waardoor de band uiteindelijk verstevigd zowel online als offline.
Smartphone verslaving zorgt voor vertekend beeld van de werkelijkheid
Desondanks hebben rond de 200.000 jongeren (maar zeker ook volwassenen) moeite om hun smartphone weg te leggen. Zeker nu de vakantie in aantocht is en voor sommige al is aangebroken lonkt de smartphone alleen nog maar meer. Jongeren zijn volop bezig met het vergelijken van hun eigen leven met die van anderen. Ze zien op social media dat hun klasgenoten een gave reis hebben gemaakt in het buitenland. Hier wordt uitgebreid verslag van gedaan op bijvoorbeeld Instagram. Hun eigen ouders daarentegen hebben door schulden geen geld om een mooie reis bij elkaar te sparen. Op vakantie gaan met de familie zit er dit jaar dus niet in. Wanneer deze jongeren hun leven vergelijken met jongeren die wel op vakantie kunnen, zorgt dit voor een vertekend beeld van de werkelijkheid. Alle mooie momenten in het buitenland worden gedeeld, maar de ruzies die ook hebben plaatsgevonden blijven buiten beeld. Klasgenoten denken dat de vakantie geweldig was en zien groen van jaloezie dat ze zelf niet op vakantie zijn geweest. Dat pubers elkaars levens met elkaar vergelijken is niet te stoppen maar bewustwording geeft wel vaak wat lucht. Benoemen wat je ziet bij je puber: ‘Je baalt ervan dat wij niet op vakantie kunnen, klopt dat?’ Zorgt ervoor dat je puber zich begrepen voelt.
Samen een plan bedenken om smartphone verslaving aan te pakken
Er zijn heel wat onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat we rond de 20 – 200 keer per dag op onze smartphone kijken. Ons vervelen zit er niet meer in. Elk ‘saai’ moment wordt opgevuld door even op de smartphone te kijken. Terwijl niets doen en je vervelen wel degelijk een functie heeft voor de mens. Het zorgt namelijk voor de hoognodige rust en ontspanning. Het is helemaal niet verkeerd om grenzen te stellen als ouder in het smartphone gebruik van je puber. Maar ga vooral ook het gesprek aan met je zoon of dochter. Wat voor ideeën heeft je puber om minder met zijn of haar telefoon bezig te zijn? Maak samen een mooie lijst van ideeën en laat je puber ook nadenken waarom het een goed idee zou kunnen zijn. Wat levert het jullie op als jullie de ideeën ook echt uit gaan voeren? Kies samen het beste idee uit en bedenk een plan hoe jullie dit idee gaan uitvoeren en op welke momenten van de week jullie dit gaan doen. Koppel het plan aan een leuke beloning om de motivatie extra te versterken. Met als resultaat dat jullie het plan ook daadwerkelijk uit gaan voeren.
Mindfulness, yoga of meditatie
Merk je dat je puber in het dagelijks leven wel erg veel stress ervaart en dat de smartphone verslaving dit mogelijk versterkt? Volgens veel deskundigen is het goed om jongeren kennis te laten maken met verschillende vormen van mindfulness, yoga of meditatie. Dit helpt jongeren om uit de automatische piloot te stappen en bewust te worden van het hier en nu. Ondanks dat mindfulness, yoga of meditatie voor menig ouder nog zweverig in de oren klinkt heeft het wel degelijk een positief effect. Zo positief zelfs dat de werking ondertussen wetenschappelijk is bewezen. Jongeren kunnen zich beter focussen, voelen zich veerkrachtiger en kunnen beter omgaan met stress. Jongeren leren dat emoties er mogen zijn en dat ze gedurende de dag verschillende emoties kunnen ervaren. Zo kunnen jongeren in de ochtend nog chagrijnig zijn. Terwijl ze in de middag weer blijdschap kunnen voelen of juist teleurstelling of irritatie. Deze emoties zijn niet ‘verkeerd’ of ‘raar’ maar heel normaal. Figuurlijk gezien kan het de ene keer onweren vanbinnen, en een paar uur later voel je je emotioneel weer zonnig. Niets menselijks is ons vreemd en zo zouden we allemaal het liefste altijd vrolijk en opgewekt willen zijn en onze negatieve emoties weg willen stoppen. Mindfulness, yoga of meditatie helpt ons ook de moeilijke emoties te accepteren en hiermee om te gaan. In plaats van deze ‘negatieve’ emoties te verkroppen en te veroordelen geven we ze aandacht door ze er te laten zijn. Oordeelsvrij observeren met ademhalingsoefeningen zorgt voor rust en ruimte om de emoties er te laten zijn en te verwerken.