Over mij

Jong Assertief wie ben ikIk ben Angela en heet je welkom op de website van Jong Assertief. Ik begeleid kinderen en jongeren van 12 t/m 25 jaar met gesprekken en trainingen volgens de oplossingsgerichte methodiek. Mijn begeleiding heeft als doel om je kind zijn of haar verlegenheid, onzekerheid of faalangst te laten overwinnen. Ook zal er aandacht zijn voor de aangeboren karaktereigenschappen van je kind zoals introversie, extraversie of hooggevoeligheid. Je kind leert voor zichzelf opkomen en vrienden te maken. 

Ik heb Pedagogiek gestudeerd aan de Haagse Hogeschool en ik heb een aantal jaar gewerkt bij de Kindertelefoon en bij de VVM (Vereniging van Verlegen Mensen). Nu kan ik mijn enthousiasme en energie kwijt binnen Jong Assertief. Daarnaast werk ik met veel plezier als assistent manager binnen een drogisterij. Ik adviseer klanten die op zoek zijn naar zelfzorg geneesmiddelen en ik ben verantwoordelijk voor het opleiden van medewerkers.

Door mijn eigen jeugdervaring kan ik mij goed inleven in situaties van kinderen met eenzaamheid, verlegenheid en sociale faalangst. Als kind vond mijn omgeving mij gevoelig en verlegen. Ik keek op tegen dominante jongeren met grote vriendengroepen. Het vermogen om altijd maar veel te vertellen werd als ‘normaal’ gezien. Ik probeerde me aan te passen aan de ‘norm’ maar dit koste mij veel energie. Ik vond het namelijk heerlijk om mezelf terug te trekken na een lange schooldag. Terwijl andere meiden na schooltijd nog met elkaar afspraken. Ik was geen onderdeel van een grote vriendengroep maar ik had juist een paar losse vriendschappen. Daarnaast kon ik mezelf uren alleen vermaken. Ik was meer een luisteraar en iets vertellen deed ik wanneer mensen echt geïnteresseerd waren.

Ik heb als kind twee trainingen gevolgd en dit had als effect dat ik steeds beter voor mezelf op kon komen en geen last meer had van mijn verlegenheid. Maar echt tevreden over mezelf was ik niet. Ik dacht een lange tijd dat er “iets mis” met mij was. Het voelde als falen, omdat ik niet voldeed aan de sociale verwachtingen van mijn omgeving. Na een half uur over koetjes en kalfjes gepraat te hebben had ik geen energie meer over. Terwijl anderen nog uren door zouden kunnen praten. Ik wist toentertijd nog niets over introversie en hoogsensitiviteit en mijn omgeving ook niet. Achteraf gezien had deze onzekere periode in mijn leven voorkomen kunnen worden. Na heel wat jaren worstelen kan ik nu met trots zeggen dat ik blij ben met mijn karakter. Dit komt mede door de mooie opleiding pedagogiek en de rolmodellen die ik heb ontmoet, waaraan ik mijn karakter kon spiegelen. Mijn wens om extraverter te worden heb ik laten varen. Natuurlijk heb ik, net als ieder mens, mijn eigen valkuilen waar ik aan blijf werken; zo vergeet ik weleens een verjaardag!

Nu leer ik kinderen en jongeren met enthousiasme om de positieve kanten van hun karakter uit te vergroten. We oefenen met nieuw gedrag wat op een natuurlijke manier aansluit bij hun karakter. Dit levert hele mooie resultaten op. De kinderen en jongeren die ik heb geholpen hebben weer zin en energie in sociaal contact, nemen vaker initiatief om af te spreken met anderen, hebben meer plezier wanneer ze afspreken, zijn nieuwsgierig en geïnteresseerd in anderen, stellen bewust grenzen in het contact en laten zich niet leiden door negatieve gedachten. Ze durven sociaal en assertief te zijn op hun eigen manier!

Lees hier meer: beknopte visie en werkwijze Jong Assertief