Ik heb toch geen interessant leven

Sociale vaardigheidstraining

Sova training

Een moeder mailde mij laatst om te vragen of ik nog een plekje vrij had deze maand voor de individuele training. Ze zocht hulp voor haar dochter van 15 jaar en ze maakte zich al een langere tijd zorgen. Haar dochter komt de laatste weken verdrietig thuis. Voor het gemak noem ik haar Annelotte (15 jaar).

Annelotte voelt zich verloren op school. Ze zit in het 4e jaar van de middelbare school en zit sinds kort niet meer samen met haar vriendinnen in de klas. Dit komt omdat ze een ander profiel heeft gekozen in vergelijking met haar vriendinnen. Merendeel van de tijd zit ze met klasgenoten die ze op zich wel kent maar waar ze nooit echt een praatje mee heeft gemaakt. In deze lessen zit ze alleen terwijl anderen gezellig in groepjes naast elkaar zitten. Annelotte ziet dat andere klasgenoten wel plezier hebben en ze zou dit ook zo graag willen. Ze voelt zich met de dag eenzamer worden en elke keer wanneer ze thuiskomt voelt ze verdriet.

Net zoals haar moeder

Moeder vertelde dat ze veel herkend in haar dochter. Ze is van nature rustig en op de achtergrond. Ze kan goed luisteren naar anderen en voelt situaties goed aan. Ze denkt eerst na voordat ze iets zegt en wanneer ze iets vertelt dan is dit vaak waardevolle informatie. Moeder geeft aan dat ze zelf een lange weg heeft afgelegd om meer te durven in het contact met anderen. Ze zou haar dochter graag willen helpen zodat zij niet weer dezelfde weg hoeft af te leggen.

Ik heb geen interessant leven

Tijdens de eerste sessie luister ik vooral naar het verhaal Annelotte. Hoe kijkt ze naar haar situatie? Hoe voelt ze zich daarbij? Wat zou ze graag willen? Wat is er mogelijk? We analyseren hoe het er in de klas aan toe gaat. Ze geeft aan dat ze heel graag wil leren hoe ze meer gesprekken kan voeren. Gesprekjes aanknopen vind ze lastig. De reden waarom ze dit lastig vindt komt al snel boven water. Negatieve gedachten zoals: ‘Ik heb toch geen interessant leven’, ‘Andere klasgenoten zijn veel leuker’, ‘Als ik iets zeg kijken anderen mij stom aan’ zorgen ervoor dat ze zich angstig voelt en uiteindelijk geen contact durft te maken.  Annelotte is erg goed geworden in ‘denken voor de ander’. Iets waar veel jongeren last van hebben op deze leeftijd.

Tussenevaluatie

Na vijf sessies en heel wat oefeningen verder heb ik een tussenevaluatie met moeder. Moeder: ‘Eigenlijk moet Annelotte dit zelf gewoon vertellen aan je maar ik ben zo trots op haar!! Ze is van de week zelf bij een groepje gaan zitten op school en hier heeft ze echt een goed gevoel aan over gehouden! Ze kwam eindelijk weer een keer blij thuis, dankjewel! Je moet haar zelf maar gewoon even spreken. Ik vraag het wel even aan haar of ze het wil vertellen…’

Na vijf sessies hebben we de training afgesloten en heeft Annelotte een review geschreven: “De tips om gesprekjes te beginnen hebben mij het meest geholpen.”

Angela Reijnhoudt

Binnen Jong Assertief help ik jongeren van 12 t/m 25 jaar die last hebben van onzekerheid of verlegenheid, zodat ze weer lekker in hun vel gaan zitten en waardevolle vriendschappen kunnen sluiten! De afgelopen jaren heb ik veel jongeren online kunnen helpen door heel Nederland. Heb je liever een groepstraining? Dat kan ook! Ik geef kleinschalige persoonlijke groepstrainingen in Leiden.

Over mij

Binnen Jong Assertief help ik jongeren van 12 t/m 25 jaar die last hebben van verlegenheid of sociale angst, zodat ze weer lekker in hun vel gaan zitten en waardevolle vriendschappen kunnen sluiten! De afgelopen jaren heb ik al veel jongeren online kunnen helpen door heel Nederland. Heb je liever een groepstraining? Dat kan ook! Ik geef kleinschalige persoonlijke groepstrainingen in Leiden.

Recente artikelen