Mindfulness training

De neiging om teveel na te denken kennen we allemaal. Gedachten borrelen bij veel mensen automatisch op en voor je het weet gaan ze een eigen leven leiden. Gedachten kunnen zorgen voor fijne emoties zoals plezier, spontaniteit en blijdschap. Hier staan we graag bij stil en deze emoties willen we het liefste zo lang mogelijk vasthouden. Bepaalde gedachten kunnen ook emoties zoals verdriet, boosheid, angst, jaloezie enzovoort oproepen. Deze emoties stoppen de meeste mensen het liefste zo ver mogelijk weg om ze maar niet te hoeven voelen. We verzetten ons tegen deze akelige emoties met als gevolg dat ze op een gegeven moment toch tevoorschijn komen. Hetzij via lichamelijke klachten zoals buikpijn of spanningshoofdpijn of bij het ervaren van stressklachten of zelfs in een verder stadium in overspannenheid of zelfs een burn-out. Een mindfulness training helpt om te gaan met alle emoties zonder deze te veroordelen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is trainen in aandacht. Je wordt je bewust van je gedachten en gevoelens zonder er meteen naar te handelen. Mindfulness zorgt ervoor dat je beter leert voelen en tegelijkertijd meer in contact komt met het hier en nu. Een mindfulness training is sinds de laatste jaren steeds meer ingeburgerd en de kans is groot dat je buurvrouw er ook al aan doet zonder dat je het weet. Mindfulness werd in het verleden nog afgedaan als zweverig, maar steeds meer onderzoek toont aan hoe effectief een training mindfulness kan zijn. Je zou kunnen zeggen dat je tijdens de training leert om te gaan met positieve emoties maar ook met negatieve emoties. Je leert oordeelsvrij te observeren. En je leert dat alle emoties er mogen zijn en ook alle gedachten er mogen zijn. Niks is goed of slecht. Al is dit besef vaak een heel proces wat stap voor stap geleerd mag worden.

Oorsprong mindfulness

Mindfulness bestaat uit verschillende boeddhistische oefeningen zoals meditatie. Jon Kabat-Zinn is hiermee begonnen door een 8 weekse Mindfulness Based Stress Reduction aan te bieden in een ziekenhuis in Massachusetts (1979). Volgens Kabat-Zinn is mindfulness boeddhisme zonder het religieuze gedachtegoed.
Dit maakt mindfulness ook erg toegankelijk voor de reguliere gezondheidszorg. Wetenschappers zijn het er ondertussen ook over eens dat een mindfulness training erg effectief kan zijn. Voor iedere doelgroep is er wel een mindfulness training te volgen zoals mensen met depressies, dementie, stressklachten, jongeren, studenten etcetera.

Wat is het effect van mindfulness?

Een mindfulness training leert je om naar alle emoties en gedachten te kijken zonder ze te veroordelen. Het vergt oefening en tijd om op deze manier naar je gedachten en emoties te kijken. Hoe vaker je aan mindfulness doet hoe beter je erin wordt. Met als effect dat je beter om kan gaan met stress en op een andere manier naar je lichaam leert luisteren. Mensen die regelmatig aan mindfulness doen ervaren op een gegeven moment dat ze minder worden meegesleurd door emoties. Met als effect dat ze beter voor zichzelf gaan zorgen. Er is meer aandacht voor het hier en nu zonder meteen te oordelen over de gedachten en emoties die aan de oppervlakte komen. Alle emoties en gedachten mogen er zijn. Stressklachten worden minder en mensen maken bewuste keuzes die passend zijn bij waar ze nu in het leven staan.

Trainingen voor jongeren in Leiden

Ook bij faalangst, piekeren of examenstress kan mindfulness helpen. Jongeren en jongvolwassenen leren meer te ontspannen, minder te piekeren en beter te voelen waar ze behoefte aan hebben. Met als effect dat het zelfvertrouwen een boost krijgt. Niet alleen mindfulness is effectief voor dit soort klachten maar zeker ook het vriendenprogramma. Dit is een training voor kinderen en jongeren die in de afgelopen jaren door het Nederlands Jeugd Instituut erkend is. Deze training heeft overlap met een mindfulness training. Op een fijne en toegankelijke manier wordt er geoefend met het voelen en ervaren van verschillende emoties. Jongeren worden bewust van de gedachten die ze hebben en op welke manier ze hier invloed op kunnen uitoefenen. Zonder de gedachten en emoties te veroordelen. Daarnaast leren jongeren zichzelf beter leren kennen en ontdekken ze hoe ze het aangaan van spannende situaties kunnen afwisselen met de nodige ontspanning. Zeker jongeren die weinig vrienden hebben ervaren tijdens de training dat ze niet de enige zijn die tegen lastige situaties aanlopen. Dit zorgt vaak voor een enorme opluchting dat ze niet de enige zijn en dat het heel normaal is om dingen moeilijk te vinden. Veel jongeren hebben na de training nog contact met elkaar en in veel gevallen veranderen dit soort contacten in fijne vriendschappen.

Vriendenprogramma in Leiden centrum

Het programma helpt om zelfvertrouwen te versterken en helpt om te gaan met angsten die ieder mens weleens tegenkomt in het dagelijks leven. De letters van het vriendenprogramma staan voor verschillende onderdelen:

V: Voel je gevoelens en ervaar waar je deze gevoelens in je lichaam voelt (je buik, koude handen, brok in je keel). Bewust worden welke gedachtes er in je hoofd schuil gaan en hoe dit precies werkt. Ervaren dat alle emoties er toe doen en heel normaal zijn.
R: Rust en ontspan jezelf door het doen van ademhalingsoefeningen en het denken van groene gedachten. Daarnaast wordt je bewust waar je energie van krijgt en waar je plezier uit haalt.
I: Ik kan het! (Hoe kan je omgaan met alle gedachtes die je hebt en hoe kan je rode gedachten uitdagen? Zijn je gedachten echt waar? Hoe kan je omgaan met je angst, teleurstelling, verdriet, boosheid etcetera?)
E: Een plan van aanpak en een stappenplan (op wie kan je rekenen in je omgeving? Bij wie kan je je hart luchten? Welke kleine stappen kan je zetten om met een moeilijke situatie om te gaan of het grote doel te bereiken wat je voor ogen hebt?)
N: Netjes gedaan dus beloon jezelf! Na het nemen van een spannende stap leer je hoe je naar een situatie kan kijken door zowel naar de positieve kanten te bekijken als naar de verbeterpunten te kijken. En daarna lekker te ontspannen op een manier die bij je past!
D: Doe je oefeningen (Hoe kan je de oefeningen van het vriendenprogramma in je dagelijks leven toepassen?)
EN: En lach! Blijf rustig voor het leven 😀
Oftewel je zoon of dochter wordt tijdens het vriendenprogramma vrienden met anderen maar bovenal vrienden met zichzelf 😀 !

Aanmelden

Persoonlijkheid van de jongeren telt!

Binnen Jong Assertief wordt er ook altijd gekeken naar de persoonlijkheid van jongeren. Natuurlijk zijn jongeren nog in ontwikkeling en blijven we als mens ook altijd in ontwikkeling. Al zijn bepaalde karaktereigenschappen zoals introversie, extraversie of hooggevoeligheid wel uitgesproken zichtbaar. Het karakter van de mens is zeker voor 50% genetisch bepaald. Inzicht in de eigen persoonlijkheid en de kwaliteiten/ talenten geeft jongeren vaak meer rust en zelfvertrouwen. Daarnaast leren de jongeren hoe ze kunnen omgaan met de emoties van anderen en hoe ze tegelijkertijd dichtbij zichzelf kunnen blijven. Ook zal er volop geoefend worden met sociale vaardigheden en krijgen de jongeren inzicht in de eigen talenten en kwaliteiten.

Aanmelden

Training agenda 

maart

02mar(mar 2)7:00 pm31(mar 31)8:30 pmWeerbaarheidstraining 12 - 14 jaar

april

06apr(apr 6)7:00 pm04mei(mei 4)8:30 pmWeerbaarheidstraining 15 - 18 jaar

mei

06apr(apr 6)7:00 pm04mei(mei 4)8:30 pmWeerbaarheidstraining 15 - 18 jaar

11mei(mei 11)7:00 pm08jun(jun 8)8:30 pmWeerbaarheidstraining 12 - 14 jaar

12mei(mei 12)7:00 pm09jun(jun 9)8:30 pmWeerbaarheidstraining 18 - 25 jaar

Avatar

Plaats een reactie

Call Now Button
Open chat
Powered by
X