Ik heb toch geen interessant leven

Ik heb toch geen interessant leven

Sova training aan de telefoon

Een moeder mailde mij laatst om te vragen of ik nog een plekje vrij had deze maand voor de gratis telefonische training. Ze zocht hulp voor haar dochter van 15 jaar en ze maakte zich al een langere tijd zorgen. Haar dochter komt de laatste weken verdrietig thuis. Voor het gemak noem ik haar Annelotte (15 jaar).

Annelotte voelt zich verloren op school. Ze zit in het 4e jaar van de middelbare school en zit sinds kort niet meer samen met haar vriendinnen in de klas. Dit komt omdat ze een ander profiel heeft gekozen in vergelijking met haar vriendinnen. Merendeel van de tijd zit ze met klasgenoten die ze op zich wel kent maar waar ze nooit echt een praatje mee heeft gemaakt. In deze lessen zit ze alleen terwijl anderen gezellig in groepjes naast elkaar zitten. Annelotte ziet dat andere klasgenoten wel plezier hebben en ze zou dit ook zo graag willen. Ze voelt zich met de dag eenzamer worden en elke keer wanneer ze thuiskomt durft ze toe te geven aan haar verdriet.

Moeder vertelde dat ze veel herkend in haar dochter. Ze is van nature rustig en op de achtergrond. Ze kan goed luisteren naar anderen en voelt situaties goed aan. Ze denkt eerst na voordat ze iets zegt en wanneer ze iets vertelt dan is dit vaak waardevolle informatie. Moeder geeft aan dat ze zelf een lange weg heeft afgelegd om meer te durven in het contact met anderen. Ze zou haar dochter graag willen helpen zodat zij niet weer dezelfde weg hoeft af te leggen.

Tijdens de eerste telefonische sessie luister ik vooral naar het verhaal Annelotte. Hoe kijkt ze naar haar situatie? Hoe voelt ze zich daarbij? Wat zou ze graag willen? Wat is er mogelijk? We analyseren hoe het er in de klas aan toe gaat. Ze geeft aan dat ze heel graag wil leren hoe ze meer gesprekken kan voeren. Gesprekjes aanknopen vind ze lastig. De reden waarom ze dit lastig vindt komt al snel boven water. Negatieve gedachten zoals: ‘Ik heb toch geen interessant leven’, ‘Andere klasgenoten zijn veel leuker’, ‘Als ik iets zeg kijken anderen mij stom aan’ zorgen ervoor dat ze zich angstig voelt en uiteindelijk geen contact durft te maken.  Annelotte is erg goed geworden in ‘denken voor de ander’. Iets waar veel jongeren last van hebben op deze leeftijd.

Na 3 telefonische sessies en heel wat oefeningen verder heb ik een telefonische tussenevaluatie met moeder. Moeder: ‘Eigenlijk moet Annelotte dit zelf gewoon vertellen aan je maar ik ben zo trots op haar!! Ze is van de week zelf bij een groepje gaan zitten op school en hier heeft ze echt een goed gevoel aan over gehouden! Ze kwam eindelijk weer een keer blij thuis, dankjewel! Je moet haar zelf maar gewoon even spreken. Ik vraag het wel even aan haar of ze het wil vertellen…’

Na vijf telefonische sessies hebben we de telefonische training afgesloten en heeft Annelotte een review geschreven: “De tips om gesprekjes te beginnen hebben mij het meest geholpen.”

Wist je dat ik 2x per maand een telefonische sociale vaardigheidstraining/ assertiviteitstraining gratis weggeef?
https://www.jongassertief.nl/aanmelden/

Eind oktober start de social skills groepstraining (12 – 14 jaar) in Leiden. Houd de website in de gaten :)!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *