Afgewezen worden

Afgewezen worden

Persoonlijk afgewezen worden als kind

Iedereen is weleens een keer afgewezen in zijn leven door anderen. Je mocht als kind misschien niet mee doen met een spelletje van een klasgenoot. Of je werd niet uitgenodigd op een feestje terwijl je er wel graag naartoe wilde. Deze momenten zijn niet te voorkomen en horen bij het leven. Deze ervaringen van afgewezen worden maakt kinderen sterker. Kinderen leren op dat moment met wie ze wel of niet een vriendschap op willen bouwen.

Afwijzing wordt een probleem wanneer het structureel plaatsvind. Structurele afwijzing heeft namelijk een enorme impact op de ontwikkeling van kinderen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat er een verband bestaat tussen sociale afwijzing en fysieke pijn. Zo heeft een onderzoek aangetoond dat afwijzing een bepaald hersengebied activeert. Dit hersengebied reageert normaal gesproken ook op fysieke pijn. Daarnaast reageerde ook nog een ander hersengebied dat verantwoordelijk is voor de cognitieve verwerking. Mogelijk dat de proefpersoon allerlei gedachten had die op zoek waren naar een verklaring voor de afwijzing (Smith, 2011).

Afgewezen worden en verlegenheid

Structurele afwijzing kan ervoor zorgen dat jongeren zich terugtrekken. Deze jongeren kunnen sociaal contact gaan ontlopen en zich vreemd gaan gedragen. Er vind voortdurend een innerlijk gevecht plaats omdat ze graag contact willen hebben maar geen contact durven aan te gaan. Aan de hand van de lichaamshouding is te zien hoe onprettig deze jongeren zich van binnen voelen. Daarnaast heeft dit gedrag ook invloed op de schoolprestaties. Deze jongeren voelen zich sociaal onveilig en zijn voortdurend bezig met hun angst voor afwijzing. Wanneer deze jongeren ouder worden en geen goede hulp krijgen dan kunnen ze hier nog lang last van hebben. Het is erg belangrijk dat deze jongeren professionele hulp krijgen (Ploeg, 2011).

Heeft jouw kind te maken met structurele afwijzing en wil je meer informatie of advies?

Neem dan contact met mij op via:
info@jongassertief.nl

Wil je meer lezen over verlegenheid bij jongeren? Klik dan hier:

Bron
Smith, E. E. et al. (2011). Social rejection shares somatosensory representations with fysical pain. Verkregen op 3-3-18 via http://www.pnas.org/content/108/15/6270
Ploeg, J. (2011). De sociale ontwikkeling van het schoolkind. Bohn Stafleu van Loghum

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *